Echt zo'n Amerikaans dingetje; te laat komen

17 mei 2019 - Hallandale, Verenigde Staten

Punctueel zijn; op een of andere manier is dat een best belangrijke eigenschap in Nederland. In vacatures staat dat een kandidaat punctueel moet zijn en ook op veel Cv’s wordt dit als eigenschap toegevoegd. Het toont aan dat men op je rekenen, dat je je aan je afspraken houdt en dat je kan plannen.

In Amerika is dit dus niet zo. Het begon allemaal toen ik mezelf had buitengesloten afgelopen woensdagochtend. Hier hebben ze van de ronde deurknoppen die je op slot kan draaien. Ik had mijn slaapkamerdeur op slot gedraaid, deed de deur dicht en realiseerde me heel snel dat ik mijn sleutels in mijn kamer had laten liggen. DIT MEEN JE NIET. Een reservesleutel hadden we niet, want die had mijn huisgenoot blijkbaar al kwijtgemaakt voordat ik introk. Een nieuwe reservesleutel heb ik nooit laten maken want, naja, waarom eigenlijk niet? Maar goed, daar gaat het nu even niet om. Gelukkig had ik al mijn spullen voor werk al bij me en kon mijn huisgenoot me naar werk brengen (want mijn fietssleutel lag dus ook in mijn kamer).

Halverwege de ochtend zocht ik online naar wat locksmiths. Na het vergelijken van een aantal verschillende websites, lijkt het neer te komen dat het me zo tussen de $20 en $30 zou gaan kosten. Prima. Ik bel met de dichtstbijzijnde locksmith en maak een afspraak om 1 uur. Het is 15 minuten lopen naar huis, tegen de tijd dat alles is gereld zijn we ook weer 10 minuten verder en dan heb ik nog 5 minuten over om terug naar werk te fietsen. Het zou precies moeten lukken in mijn pauze.

Natuurlijk vergat ik dat dit Amerika is en dat een afspraak om 1 uur betekent dat men zich pas om 1 uur klaarmaakt om naar de afspraak te gaan. De locksmith kwam dus om 13:20. Ik raakte flink in de stres, want mijn pauze was eigenlijk al voorbij en ik haat het als iets niets volgens de planning verloopt. Uiteindelijk krijgt hij de deur binnen 5 minuten open en haalt de rekening tevoorschijn. HONDERD DOLLAR. Ze rekenen verdomme $75 voorrijkosten. Ik was dus te laat op werk en ik ben $100 armer.

Te laat komen is normaal in Amerika. Ik werk met een heleboel mensen die niet uit Amerika komen en hen valt het ook op. Zo hoorde ik afgelopen week een verhaal tijdens de lunch dat iemand had afgesproken met een vriend om 1 uur. Om 1 uur staat ze voor de deur, maar hij is nergens te bekennen. Blijkt hij nog in de sportschool te zijn en was verbaasd dat ze er nu al was. En nee, ze hadden zich niet in de tijd vergist. Dit is normaal. De standaard regel hier is:

“Als je een bepaalde tijd afspreekt, kom je standaard te laat. Het beste is om je mentaal voor te bereiden op de afspraak op de afgesproken tijd. Daarna ga je je pas echt klaarmaken voor vertrek. Neem hier gerust alle tijd van de wereld voor.

Hoe meer verhalen ik hoorde én hoe langer ik in Amerika ben, hoe harder ik erom moet lachen. Ze worden namelijk ook nog eens boos als je ze wijst op het feit dat ze te laat zijn. Ow, die Amerikanen toch.

Liefs,
Ilona

P.S. Er loopt al 3 dagen lang een mini-hagedis in mijn slaapkamer die mijn slaap aan het saboteren is. HELP!

1. D.hellemons:
    17 mei 2019
    Wat een ellende Ilona maar je kon weer naar binnen,en gelijk een sleutel bij laten maken he.Anders sta je weer voor zo n dure grap niet leuk.Maar je leert erwel weer van toch,hoop dat je wel kunt genieten daar ,en hoop dat je leuke vrienden heb daar altijd belangrijk.Nog veel plezier daar
  2. Peter:
    23 mei 2019
    Wat een drama joh die slotenmaker en zeker die rekening daarna 😓!
    Maar als ik je volgend jaar weer kom ophalen om naar een uitwedstrijd te gaan dan snap je nu waarom ik altijd te laat kom 😂😂 ! Veel plezier verder Ilona en geniet ze Gr.peter