De verschillen met thuis

16 februari 2019 - Hallandale, Verenigde Staten

Florida, Amerika. Het is alsof je in Nederland bent, maar dan net wat anders. Het is hier standaard mooi weer, het stikt hier van de palmbomen en men spreekt hier natuurlijk geen Nederlands.

Een aantal van jullie zullen misschien wel eens in Amerika geweest zijn, anderen misschien niet. Toch wil ik graag met jullie delen welke verschillen mij het meest zijn opgevallen sinds ik hier ben gearriveerd.

1) Ze ademen hier net zoveel plastic tasjes als lucht
Sinds 2016 is er een verbod op gratis plastic tasjes in Nederland. In Amerika gaan ze iets minder zuinig om met die tasjes. Wanneer je boodschappen bij de lokale Walmart of Target gaat doen, wordt er voor elk product een apart plastic tasje gebruikt. Oké, dat is misschien iets té overdreven, maar meer dan drie producten gaan er echt niet in zo’n tasje. Resultaat is een overvloed aan plastic tasje thuis. Het enige voordeel is dat ik ze kan gebruiken als afvalzakken en die dus niet meer hoef te kopen.

2) Fruit en ander gezond spul is kneiter duur
Het is iets wat ik van te voren al wist en rekening mee hield, maar ik baal er toch van! Als ik een groene appel bij de Walmart wil halen, betaal ik $1,77 (omgerekend €1,56) per stuk! Nog zo’n ding: ze betalen hier het fruit per stuk en niet per kilo. Het is dus elke week weer een strijd om de juiste stukken fruit te vinden die niet te klein zijn.

3) Refills en Happy Hours bestaan echt
Ik dacht altijd dat het maar een flauwe marketing truc was, maar ze doen hier daadwerkelijk aan happy hours en refills. Natuurlijk niet in elk restaurant, maar wel een hoop. Het is dan geen actie van 15% korting (zoals ik in Nederland zou verwachten), maar daadwerkelijk eten en drinken voor de helft van de prijs of een tweede gratis (wat dus eigenlijk op hetzelfde neerkomt).

4) Geen aangereden vogels, maar reptielen op de weg
Ik ga eerlijk bekennen; ik schrok best wel toen ik op mijn fietstje ineens lang een aangereden mega hagedis reed. Het was triest. Net zoals ik altijd een beetje buikpijn krijg als ik een aangereden vogel o.i.d. in Nederland zie. Verschil is echter dat ik maar één aangereden hagedis hier heb gezien, en ongeveer dagelijks een aangereden vogel in Nederland zag.

5) Mensen zijn verslaafd aan hun mobiel
Man, ik dacht dat Nederland al aardig verslaafd was aan de telefoon, maar Amerika is 10x erger. Iedereen - en dit is geen geintje - is aan het appen, bellen of door zijn social media tijdlijn aan het scrollen in de auto. Als test ben ik bij een aantal willekeurig auto’s naar binnen gaan kijken. Iedereen is bezig met de telefoon. Maakt niet uit of je bij een stoplicht staat of daadwerkelijk aan het rijden bent. Gekken. Nu snap ik waarom het af en toe zo gevaarlijk is voor fietsers hier; auto’s letten alleen maar op hun mobiel en niet op de zwakke weggebruikers.

6) Het duurt heel lang voordat het stoplicht op groen gaat
Ik weet niet wat hier de reden van is. Het irriteert me gewoon. Vooral de voetgangers moeten het langst wachten.

7) Het doortrekken van de wc is anders
Misschien niet het meest interessante weetje, maar wel waar. Het doortrekken werkt hetzelfde als in Nederland; gewoon op een knopje drukken. Wat er dan gebeurt, is wel anders. Het water wordt een soort van uit de wc getrokken zodra je op de knop drukt. Heel gek…

De komende maanden zullen er vast nog meer zaken opvallen die ik gek vind of die anders zijn dan in Nederland. Laat me vooral weten in de reacties als je zelf nog meer van die gekke weetjes over Amerika hebt. Ik ben benieuwd en ik vind het geweldig om alle reacties op mijn verhalen terug te lezen!

Liefs,
Ilona

1. Ria:
    16 februari 2019
    Bizar hoor, van die plastic tasjes. Dacht eigenlijk dat ze allemaal van die bruine papieren zakken gebruikten. Maar misschien ligt het ook aan wáár je zit in Amerika.
    Leuk verhaal weer 🖤
  2. Brenda:
    17 februari 2019
    Hoi Ilona! Ik had al weleens gehoord dat fruit zo duur is. Maar zo erg is, echt bizar. Vind je het gek dat die Amerikanen alleen maar fastfood eten en dik zijn. Of is dat vooroordeel weer niet waar? 😉 groetjes uit een zonnig Holland, Brenda
  3. Inge:
    17 februari 2019
    Leuk om via jou meer te weten te komen over het Amerikaanse leven😄
    Geniet ervan meis!!!
  4. Carlyn:
    18 februari 2019
    Leuk om van je te horen! De verschillen zijn herkenbaar :) Geniet ze!