'Ilona' is blijkbaar een lastige naam

16 april 2019 - Hallandale, Verenigde Staten

Sinds de jaren 80 is de naam ‘Ilona’ aan zo’n 5000 baby’s in Nederland gegeven (als ik het internet mag geloven). Het is niet de meest populaire en meest gebruikte naam, maar het is zeker geen onbekende naam. Ik was altijd de enige Ilona in mijn klas, groep, enzovoort. Het is mij echter nooit opgevallen hoe lastig en bijzonder mijn naam eigenlijk is voor buitenlanders.

Het is vrijdagavond, 19:00 (of 7 P.M. zoals ik tegenwoordig de tijd moet noteren). De ketting van mijn fiets was die ochtend gebroken en na werk kon een collega mij gelukkig naar de fietsenmaker brengen. Binnen een paar minuten zat er een nieuwe, stevige ketting op mijn fiets en was ik onderweg naar huis. Mijn maag begon een beetje te knorren. Ik wist toevallig dat er een Domino’s op mijn route naar huis lag, dus besloot ik dat ik wel een pizza mocht bestellen.

Eenmaal bij de Domino’s bestel ik mijn cheese pizza. De caissière vraagt me naar mijn naam. “Ilona” zeg ik. Ze kijkt me met wazige ogen aan. “Ilona?” herhaal ik nog eens. “Aai-el-ow-en-ee”. Volgens mij heeft ze er uiteindelijk ‘Ilom’ van gemaakt, maar dat maakt niet uit. Om 19:30 zat ik tenminste lekker mijn pizza te eten.

Het is zaterdagavond en ik ben bij de Starbucks. Ik wil een koffie bestellen en er wordt naar mijn naam gevraagd. Ik bestel mijn koffie en de caissière vraagt naar mijn naam. “Ilona” zeg ik. Ook deze caissière kijkt me een beetje gek aan. Ik spel mijn naam en deze keer wordt het wel goed overgenomen en kan ik binnen een paar minuten lekker van mijn frappuccino genieten. Maar dit zijn zeker niet de enige keren dat zoiets is voorgekomen… Amerikanen (en eigenlijk gewoon buitenlanders in het algemeen) hebben enorm veel moeite om mijn naam uit te spreken.

Ik had verwacht dat men mij Aailona zou noemen. Weet je wel? Zoals een iPod, iPad, iPhone. Maar dat is niet het geval. Ik heb zoveel verschillende varianten van mijn naam gehoord, dat ik ze niet meer allemaal kan herinneren. De meest voorkomende zijn:
- Aaihona
- Alona
- Ajona
- Iona

Afgelopen weekend deelde ik mijn Uber samen met twee wat oudere dames. Zij vonden mijn naam erg mooi en bijzonder. Ik had er zelf nog nooit zo bij stilgestaan omdat het in Nederland een vrij normale naam is en tot nu toe vond ik het alleen maar irritant dat mensen mijn naam in Amerika niet konden uitspreken. Nu ik vind het stiekem toch wel geinig dat mijn naam ineens zo bijzonder is...

Liefs,
Ilona

1. Niko Koot:
    16 april 2019
    Wat grappig! Ik geniet erg van jouw verhalen!
  2. Wil_beckers:
    16 april 2019
    Nou llona dat is wel lachen hoor . Wel pech met je ketting maar goed geholpen.je heb het wel naar je zin . Geloof ik he . Nou groetjes.
  3. Ilona:
    16 april 2019
    @Niko Dankjewel! Erg leuk om te horen :)
  4. Ilona:
    16 april 2019
    @Wil Jazeker! Ik heb nog geen spijt (wel heimwee af en toe)